21 Aug Lär mig om min kropp mer och mer.

Min äldsta son Christopher sa nyligen till sina kollegor när det pratade om vad som egentligen är bra för kroppen eller inte:

” Det måste man ju känna efter själv. Lära sig att känna in och notera vad kroppen mår bra av. Testa olika saker och inte bara läsa blint vad andra skriver eller säger. ”

Det är sååååå sant så det jag nu skriver behöver inte passa dig. Testa dig fram men detta är min erfarenhet.

Jag skriver just nu en bok som är inriktad på hälsa och yoga. Jo jag vet det finns ganska många böcker i ämnet men den här kommer bli lite annorlunda. 😉 Men av de saker som jag har blivit väldigt fascinerad av just nu är betydelsen av kalium i våra kroppar.

Alltså min egen erfarenhet har visat att när jag är ute och reser dricker jag mer vatten vilket ger brist på mineraler, jag blir då tröttare och känner att kroppen längtar efter salt vilket gör att chipspåsen är nära och bröd med olivolja och salt blir en bra ursäkt att äta. Men jag fortsätter att vara trött och får så småningom sendrag i musklerna. Jag har inte fattat varför förrän helt nyligen. KALIUM brist. Natrium drar nämligen ut kalium ur kroppen och balansen mellan natrium och kalium är jätte viktig. Jag har alltid sagt till mina yogisar att de ska äta bananer när de är ute och yogar i världen med mig, just emot sendraget men jag har alltid trott att det beror på magnesiumet men nu fattar jag att det är kalium vi behöver.

Min dotter Love sa alltid när hon var liten att hon ville ha banan efter hon ätit chips men vi visste aldrig varför hon sa så. Men nu förstår vi att eftersom kroppen fick mycket salt sa hennes egen kropp ifrån och bad om kalium. Och det finns det rikligt av i banan.

För mycket natrium ger högt blodtryck och gör att njurarna för jobba för hårt. När njurarna jobbar för hårt syns det på huden runt våra ögon och dessutom när vi äter för mycket salt håller kroppen vatten som gör att vi kan känna oss svullna. Speciellt i ansiktet känner jag själv. Svullnad i magen behöver inte alltid handla om gluten utan kan alltså också vara för lite kalium i kroppen. Tänk efter om du under en tid ätit mycket salt när det uppstår.

Även i kallare länder får vi i oss mer salt genom mindre bra mat som tex chips, charkuterier och mineralvatten. Färdiglagad mat, halvfabrikat och snabbmat ger oss mer salt än vi behöver så många gånger blir det ett överslag på Natrium även där. Salt finns naturligt i maten så vi behöver egentligen inte lägga in det. Men om vi vet att vi ätit mycket salt mat kan det vara bra att reglerar det. Jag själv gör det genom att dagligen få i mig gurkmeja som är en av de där rika källorna på Kalium.

Jag har under en tid testat ett kosttillskott som även har svartpeppar i sin gurkmeja. Piperinet i svarpepparn gör att du tar upp näringsämnen från maten bättre. Det har framför allt visat sig vara vara så med gurkmeja så jag gillar kombon verkligen kombon.

Dessutom gör gurkmejan att jag tar upp D och K vitamin bättre vilket vi alla vet är oerhört viktigt vitamin för att hålla oss friska. Här har ni en bra artikel av Sanna Ehdin om gurkmejans andra magiska effekter.

Nåväl så nu håller jag koll på att jag verkligen får i mig tillräckligt med kalium i maten. Tex idag bestod min lunch av avocado, banan, quinoa, riven ingefära, valnötter, lite olivolja, lite salt och lite fikon balsam vinäger. Alla ingredienser innehåller mer eller mindre kalium. Plus fibrer,proteiner, vitaminer och nyttiga fetter. Till det tog jag tillskott av gurkmeja och D3.  De nyttiga fetterna i maten gör att det blir lättare att ta upp gurkmejan plus de fettlösliga vitaminerna D3, A,E och K som alla är bra för immunförsvaret, min hud och är antiinflammatoriska. (Jag fick ju trots allt högsta betyg på min oxidativa stressmätning och immunförsvars mätnings sist. Remember? 😉🙏🏻 )

Jag drack till detta ett glas grapefrukt juice efter ca 20 minuter efter maten. Efter alla år på Masesgården har jag lärt mig att inte dricka under tiden jag äter för att då tuggar jag maten bättre och på så sätt för i mig mer enzymer i salivet som hjälper mig att bryta ner maten bättre. Jag har nämligen varit usel på att tugga mat förut.

När jag nu sätter mig och tittar på det jag har fått i mig idag ser jag att den mat jag ätit till lunch är bra för min hud, mitt hjärtat, min cirkulation, mitt östrogen och även bra mat nu när jag ska träna. Så jag känner mig rätt nöjd. Banan innehåller dessutom aminosyran Tryptofan som gör oss lite snällare. Det gör ju inget med en snäll yogafröken. 😉

Maten samspelar bra med varandra, jag åt mig inte proppmätt och jag känner mig inte trött utan snarare pigg. En timme efter att jag ätit har jag inte fått något socker fall eller bluesläge vilket jag alltid får när jag antingen inte tuggat maten ordentligt, ätit för fort eller har en usel kombination av mat på tallriken. All energi går åt att smälta maten och jag somnar på soffan som än bäbis. Går inte så bra att yoga på det.

Japp, nu är jag redo att köra mitt eftermiddags pass på yogamattan.

Nice!!

Alltså kalium… jag är nog lite kär i dig nu. Det visar sig att du också balanserar upp syra/bas balansen i kroppen. Och det är ju tok viktigt. Puss på dig vad du är bra! Välkommen in i mitt liv!

Kram på er