16 Dec Ett slag för hjärtat.

Jag håller på att undersöka en sak, jag har nämligen märkt att när jag får sk extra hjärtslag så ser jag ett samband med att jag har vätskebrist och mineralbrist. Och det är lite knivigt med det här för om jag bara fyller på kroppen med vätska som tex vatten så kissar jag mer. Och om jag kissar mer så tappar jag mineraler, får sendrag och extra hjärtslag. Men under de senaste månaderna har jag fått nya kompisar som jag är noga att hänga lite oftare med. Min vän Peppe Lindholm presenterade oss för varandra. Han är nämligen löpare och vet typ ALLT om vätskebrist. Dom nya ” vännerna” heter, elektrolyter ( salter/mineraler som natrium, magnesium, klorid och kalium. ) Och när jag bara ser till att kroppen hela tiden har tillräckligt med dom vännerna att hänga med så slår mitt hjärta lugna sköna slag. Ja det lugnar sig nästan på en gång. Förutom att se över vätskebalansen i kroppen hjälper elektrolyterna till vid omvandlingen när glukos blir glykogen, reglerar hjärtrytmen, befordrar utsöndring av hormoner, kontrollerar aktiviteter som rör hjärta, muskler, nervsystem och nästan alla celler i kroppen, hjälper till vid uppbyggande av benstomme och mycket annat. Alltså vad mer är möjligt!! img_4021.jpg

Så om jag helt plötsligt märker att hjärtat slår några extra slag mer än vanligt och då tar till lite knep som jag nu ska dela med dig så märker jag ganska snabbt skillnad. Kanske det hjälper dig med och det vore ju toppen.  Om du märker att det blir bättre se då till att få i dig regelbundet med elektrolyter så det inte bara blir en kvick fix. Och lär dig hur din kropp funkar. När du får de där extra hjärtslagen notera i tex anteckningar i mobilen NÄR det händer, VAD och OM du precis ätit, sovit, sprungit, svettats eller tex ätit något som kräver mycket vätska. Tex bröd och pasta. Eller om du druckit alkohol eller ätit saltrik mat. Notera och lär dig. För så fort du ser sambanden är det lättare att göra något åt det. Här kommer några av mina knep:

1.Drick kokosvatten. Peppes första råd till mig. Kokosvatten innehåller härliga elektrolyter och återfuktar kroppen och huden inifrån. Det är bra för att bibehålla vätskebalansen i kroppen och super bra för hyn. Och innehåller mineralerna och salterna du behöver.

Jag gör så här: Jag kan dricka en liter kokosvatten om dagen om jag märker att jag har mycket extra slag. Jag blandar det i min smoothie eller dricker som den är. Men eftersom kokosvatten innehåller naturligt socker och är vätska som sköljs framför allt genom framtänderna kan det vara bra att borsta tänderna lite oftare. Precis som när vi äter mycket frukt. Borsta tänderna en gång extra om dagen eller lite nogrannare. 😉 När jag upplever att balans uppståt går jag ner till en liten kokosvatten om dagen. Och slutligen någon gån i veckan bara. Är jag i länder som har kokosvatten naturligt i form av kokosnöt dricker jag det varje dag.

2.Ta en banan så blir det lugnt i hjärtat. Banan innehåller rikligt med kalium och magnesium. Har jag sendrag ofta är det banan som gäller för mig.

Jag gör så här: Blandar en banan i min smoothie. Gör banan pannkakor på ett ägg och en mosad banan och steker med lite olja och Himalaya salt. Och på tal om salt, äter jag mycket salt som om jag tex har en popcornkväll avslutar jag alltid med en banan. Balansen mellan natrium och kalium är viktig. Ofta får vi i oss för mycket salt och då behöver vi balansera upp med kalium. Toppen med en banan då.

img_0092.jpg

3.Ta ett fotbad med magnesium flingor i. Jag har märkt att min kropp tar snabbast upp magnesium genom huden och det slår aldrig fel. Har jag förutom extra hjärtslag svårt att sova, har sendrag eller är lite deppig tar jag alltid extra magnesium. Dessutom får magnesium musklerna att slappna av och stärker dom och hjärtat är en muskel. Jag är helt nykär i magnesium fotbad.

Jag gör så här: Jag fyller upp en hink med varmt vatten. Jag häller i en halv kopp magnesium flingor men läs vad det står på förpackningen om hur mycket du ska ta ( Flingorna finns på hälsokosten. T ex Örtagubben ) och så häller jag i några droppar av en favorit oljeessen, om jag tex tar det på kvällen tar jag lavendelolja och på dagen citrus eller neroli olja.  Ett fotbad innan jag går och lägger mig, och jag sover som en bäbis.

4. Jag dricker en kopp varmt vatten med pressad citron och en dryg tsk gurkmeja. Citron innehåller C vitamin och det syrliga gör kroppen basisk vilket är hälsosamt. Den innehåller magnesium, kalium, natrium och kalcium. Gurkmeja är superrik på kalium och är bra för lederna och inflammationer.

Jag gör så här:  Juice från en citron i en stor te kopp vatten. En kapsel gurkmeja som jag öppnar upp och häller i. (Jag använder den från Better you eftersom den har svart peppar i som höjer effekten av gurkmejan.) Jag dricker det mellan omrörningarna för annars lägger gurkmejan sig på botten. Om du tycker det smakar illa lägg i lite honung. När jag går ut och äter ber jag alltid att få ett glas vatten med pressad citron juice.

Förutom dessa knep så tänker jag också på att att mindre av mat som kräver mer vatten för kroppen att bryta ner. Bröd, pasta, alkohol, kaffe och svarte te. Och förstås chips och produkter med färgämnen och konserveringsämnen. Men om jag av olika anledningar äter något av det så balanserar jag upp med det jag skrivit ovan 1-4.

img_3717.jpg

Nu på morgonen delade jag och Pablo på en avocado smörgås med tapenad. Och till det drack jag grönt te. En super nyttig frukost men min kropp behöver lite hjälp att balansera upp det just nu. Bröd kräver mer vätska när det gäller min kropp iallafall. Salt från tapenaden behöver balanseras upp med kalium. Och grönt te är vätskedrivande. Så vi delade på en färsk apelsin juice och när jag kom hem tog jag ett glas kokosvatten. PERFEKT! Jag behöver inte alltid göra så men just nu har det hjälpt mig oerhört att balansera upp med elektrolyter.

Japp, det var lite dagens tankar runt vår magiska hjärta. Så en liten kom ihåg lista att testa om du vill:

Kokosvatten, banan, gurkmeja, citron och fotbad med magnesium.

Och när de där extra hjärtslagen kommer och det känns obehagligt, andas djupa långa andetag. Jag brukar andas in på 4 sek, sedan hålla andningen i 4, andas ut under 4 sek, hålla andetag i 4 och andas in igen under 4. Gör detta 4 gånger.

Namaste!

Om du märker någon skillnad dela gärna med dig på kommentarer på min instagram.

No Comments with love

Sorry, the comment form is closed at this time.